Kuljetusbarometri: Pieniä rahdin ylijäämiä toisella vuosineljänneksellä

Kevään kuukausina oli enemmän kuljetettavaa rahtia tarjolla kuin vuoden alussa

jaa ...
09.08.2016

Erkrath, Saksa, 09.08.2016 – TimoComin kuljetusbarometri näyttää pientä rahtitarjousten ylijäämää Euroopan kuljetusmarkkinoilla 2016 vuoden 2. vuosineljänneksellä. Kevään kuukausina TimoComilla rahtitarjousten- ja vapaiden kuljetuskapasiteettien välinen suhde oli 52:48. Yksittäisten kuukausien välillä oli kuitenkin selviä vaihteluita. 

Hiljaisesti alkaneen alkuvuoden jälkeen kuljetusala sai vihdoin tuulta purjeisiin lämpimien ilmojen myötä ja pääsi vauhtiin ensimmäisen vuosineljänneksen lopussa. Kysymyksenä olikin siis pystyvätkö markkinat pitämään yllä tätä positiivista kehitystä toisellakin vuosineljänneksellä.

jaa ...

 

Keväinen rahtitarjonnan vuoristorata

Todelliset luvut puhuvat puolestaan: Ennustettu nousukehitys johti siihen, että rahdin ja ajoneuvojen suhdeluku oli lähes tasoissa. Huhtikuussa rahtitarjousten osuus oli 49%, kokonaiset 16% enemmän kuin maaliskuussa. Rahdin osuus oli kuitenkin keskimäärin matalampi verrattuna aiempien vuosien huhtikuun lukuja: Vuonna 2015 rahtitarjousten osuus oli 53% ja 2014 54%. Valitettavasti tämä maaliskuinen positiivinen kehityssuunta ei kuitenkaan yltänyt aiempien vuosien huhtikuun tasoon. 

Mutta tämä kehitys ei ollut pysyvää: Kuljetusbarometri näytti positiivisia lukemia ja rahdin määrä kasvoi 10% toukokuussa saavuttaen sekä vuosineljänneksen että koko vuoden huippunsa 59% rahdin osuudella. TimoComin pääedustajan Marcel Fringsin mukaan syy on selkeä: "Nousun aiheuttavat monet pitkät viikonloput ja niihin liittyvät lyhyet työskentelyviikot lomakuukauden aikana. Ajojärjestelijöille jäi vähemmän aikaa kuljettaa rahti asiakkailleen. 

Tämä huippu ei kuitenkaan kestänyt kauaa. Rahdin prosenttiosuus putosi 11 %:lla kesäkuussa ja jäi 48 %, yhden prosenttiyksikön alemmas kuin vuosineljänneksen alussa. Kesäkuu oli myös heikko verrattuna aiempiin vuosiin: Rahdin määrä vuonna 2015 oli tasapainossa 50%:ssa ja vuonna 2014 oli pientä rahdin ylijäämää 51%:ssa.

Absoluuttisia lukuja tarkastelemalla on kuitenkin huomattavissa, että enemmän tarjouksia syötettiin TimoComin kuljetusverkkopalveluun kuin edellisinä vuosina.

 

Rennompia näkymiä 3. vuosineljänneksellä

Epätasaisesta yksittäisten kuukausien kehityksestä huolimatta yhteensä toisen vuosineljänneksen aikana 52% rahdin määrä kohtasi 48% kuormatilakapasiteetin. Kaiken kaikkiaan kevätkuukausina oli huomattavasti enemmän rahtia kuin vuoden alussa. 

Mutta miltä vuoden toinen puolikas näyttää kuljetusalan osalta? "Ennustuksia tulevien kuukausien osalta täytyy tarkastella maakohtaisesti. Ifo:n liiketoimintaennusteen mukaan nousu sijoittajien ja kuluttajien kulutuksessa Saksassa lisää talouskasvua ja myötävaikuttaa kuljetusalaa.

Eikä pelkästään sitä vaan myös taloudellinen tilanne Saksassa arvioidaan todella positiiviseksi siinä missä tilanne Italiassa, Portugalissa, Espanjassa, Itävallassa ja Ranskassa on valitettavasti menossa huonompaan suuntaan. Brexitin vaikutusten osalta tilannetta on vielä vaikea ennustaa. Kansanäänestys oli odottamaton shokki ja todellisia seurauksia ei vielä pystytä ennustamaan", toteaa Frings.

TimoComin henkilökunta olettaa, että kesä-, heinä- ja elokuu tulevat olemaan hiljaisempaa aikaa viime vuoteen verrattuna ja että rahdin osuus ohittaa jälleen kuormatilakapasiteettien määrän syksyn aikana.

Ylös

Käyttämällä tätä sivustoa hyväksyn evästeiden käytön analysointiin sekä henkilökohtaisen asiasisällön ja mainonnan kohdistamiseen. Lue lisää