TimoComin Live Talk: 5 faktaa koskien Girteka Logistics yritystä

Euroopan suurin täyskuormien kuljettaja Girteka Logistics TimoComin LiveTalk-haastattelussa

jaa ...
26.07.2018

Erkrath, 26.07.2018 – Keskustelu kävi kuumana TimoComin LiveTalk-haastattelussa Euroopan johtavasta kylmäkuljetusalan yrityksestä, liettualaisesta Girteka Logistics kuljetusliikkeestä. Yli 13 000 Facebookin käyttäjää on jo katsonut haastattelua koskevan videoesittelyn. Facebookin kommenteissa arveltiin, että kuljettajille maksetaan huonosti ja ajossa ollaan liian pitkään. Yrityksen Chief Communications Officer Kristian Kaas Mortensen ja Key Account Manager Elena Kazinec tulivat 12. kesäkuuta TimoCom-keskukseen ja vastailivat suorassa lähetyksessä Facebookissa esitettyihin kysymyksiin ja kommentteihin. 

”Emme maksa kuljettajillemme enempää tai vähempää kuin muutkaan yritykset: Jos maksamme vähemmän, menetämme kuljettajia. Jos maksamme enemmän, kilpailukykymme heikkenee”, toteaa Girteka Logisticsin hallituksen jäsen Kristian Kaas Mortensen
jaa ...

1. Girteka Logisticsin markkinaosuus konsolidoinnista huolimatta suhteellisen pieni
Girteka Logistics toimii yhteistyössä monikansallisten suurasiakkaiden kanssa, joiden kuljetustoimeksiantojen arvo on 50–100 tai jopa 200 miljoonaa euroa vuodessa. Kun esimerkiksi vielä pari vuotta sitten näitä suurasiakkaita palveli noin 100 huolintaliikettä, liikkeitä on nykyään enää 50 ja parin vuoden päästä ehkä vain 25. Tämä tarkoittaa, että huolintaliikkeiden yhdistyminen kasvattaa entisestään myös Girteka Logisticsin toimeksiantojen määrää. Maantiekuljetusmarkkinat ovat hyvin pirstaleiset: enemmistö koostuu hyvin monista pienistä ja keskisuurista kuljetusyrityksistä, joten yhdistymisestä huolimatta yrityksen markkinaosuus on suhteellisen pieni.


2. Girteka työllistää 8 500 vakinaista rahdinkuljettajaa vaihtuvuuden ollessa noin 20 prosenttia
”Emme maksa kuljettajillemme enempää tai vähempää kuin muutkaan yritykset: Jos maksamme vähemmän, menetämme kuljettajia. Jos maksamme enemmän, kilpailukykymme heikkenee”, toteaa Girteka Logisticsin hallituksen jäsen Kristian Kaas Mortensen. Mortensenin mukaan Girtekan kuljettajilla on käytössään alan uusin tekniikka ja nykyaikaisimmat ajoneuvot, ja heitä koulutetaan yrityksen omassa kuljettaja-akatemiassa. Myös kokeneiden rahdinkuljettajien on perehdyttävä GPS-järjestelmiin, digitaalisiin kuljettajasovelluksiin ja taloudellisen ajon tekniikoihin. Tällä on tarkoitus vähentää kylmäkuljetuksien aikana sattuneita virheitä ja samalla parantaa laatua entisestään.

 

3. Ajokalustoon kuuluu 5 000 kuorma-autoa, ensimmäinen oli käytetty MAN-Truck
”Useimmat kuljetusyritykset ovat omistajien johtamia. Jos kuitenkin kaikesta toiminnasta päättää vain yksi vastuussa oleva henkilö, toiminta rajoittuu samalla henkilön käytettävissä olevaan aikaan ja pätevyyteen”, Mortensen toteaa. Sen vuoksi Girteka Logistics päätti jo kymmenen vuotta sitten luoda yritysrakenteestaan monikansallisen. Ongelmiin puututaan suoraan päivittäisissä Lean Meeting -tapaamisissa, ja osastoilla otetaan esille yksittäisiä tiimeja tai osa-alueita koskevat ongelmat. Esimerkki Lean Meeting -kokouksen aiheesta ovat intermodaalisiin yhteyksiin liittyvät vaikeudet Ranskassa. ”Lakon vuoksi emme pystyneet toteuttamaan Ranskassa intermodaalista kuljetusta suunnitellusti junilla, joten meidän piti vaihtaa maantiekuljetuksiin. Aamulla kello 10.15 koko yritys oli perillä asiasta ja jokainen tiesi, mitä toimenpiteitä tulee tehdä”, Mortensen sanoo. Tämän organisaation ansiosta Girteka Logistics pystyi kasvattamaan ajoneuvojensa määrää muutamassa vuodessa 5 000 ajoneuvoon – ja määrä on kasvussa. Kaikki alkoi yhdestä käytetystä MAN-Truck merkkisestä kuorma-autosta.


4. Yli 50% ajoneuvoista on kaksi kuljettajaa mukana
Vilnassa sijaitsevan kuljetusyrityksen ydinliiketoiminta keskittyy täysien kuormien kansainvälisiin kuljetuksiin. Lyhyesti sanottuna: pakasteita, kuten lohta tai tuoreita hedelmiä, koskeva kaukorahtiliikenne esimerkiksi Skandinaviasta Etelä-Eurooppaan. ”Kuljetuksemme ovat hyvin vaativia. Koska kyseessä on pikarahdit, ne on hoidettava perille nopeammin kuin tavalliset toimeksiannot. Sen vuoksi käytämme yli puolessa kuljetuksista kahta kuljettajaa ja huolehdimme siitä, että työntekijämme tekevät matkaa suosimiensa kollegoiden kanssa, Mortensen kertoo. Usein nämä kuljettajaparit ovat esimerkiksi isä ja poika, sisarukset, aviopari tai kaksi ystävystä.

 

5. Digitaaliset prosessit parantavat laatua
Kylmäkuljetuksiin erikoistuneella yrityksellä on erityisenä haasteena kylmäketjun säilyttäminen. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että yli 8 500 kuorma-autonkuljettajaa on opastettava myös, kuinka kylmälaitteita käytetään. Jokaisen kuorma-autonkuljettajan E-Learning-työkalun välityksellä tapahtuvaan koulutukseen on investoitu paljon rahaa ja aikaa. Tämän teknologian avulla on pystytty huomattavasti vähentämään virheiden esiintymistä ja nopeuttamaan Girteka yrityksen markkinakasvua. Nykyisin kylmälaitteita ohjataan myös jo toimistolta käsin. Lisäksi jokaisessa autossa on tabletti ja tarvittavat sovellukset.

Ylös

Käyttämällä tätä sivustoa hyväksyn evästeiden käytön analysointiin sekä henkilökohtaisen asiasisällön ja mainonnan kohdistamiseen. Lue lisää