TimoComin kuljetusbarometri: Kuormatilaa yhä niukemmin Euroopan rahtimäärä on edelleen keskimääräistä korkeampi

Kuormatilaa yhä niukemmin Euroopan rahtimäärä on edelleen keskimääräistä korkeampi

jaa ...
30.01.2018

Erkrath, Saksa, 30.1.2018 – Vapaasta kuormatilakapasiteetista on Euroopassa yhä enemmän pulaa. Sen osoittavat myös TimoComin kuljetusbarometrin luvut. Vuoden 2017 neljännellä vuosineljänneksellä Euroopan suurimmassa kuljetusverkkopalvelussa oli 71 rahtitarjousta 29 kuomatilatarjousta kohden.

jaa ...

Vuonna 2017 TimoComin kuljetusbarometrissa rahdin ja kuormatilan välinen suhde oli Euroopassa keskimäärin 70:30. Syyskuussa 2017 tehtiin kaikkien aikojen rahtiennätys – 78 prosenttia. Se tarkoittaa sitä, että kuormatavaraa, joka täytyy kuljettaa a:sta b:hen on yhä enemmän, mutta vapaita kuorma-autoja yhä vähemmän.

”Ostokäyttäytyminen Euroopan kuljetusmarkkinoilla on muuttunut huomattavasti lyhyessä ajassa. Siinä missä toimeksiantaja aiemmin valitsi kuljetuskumppaninsa, valitsevat nykyään toimeksisaajat reaaliaikaisesti omaan kuljetuskapasiteettiinsa sopivia rahteja. Osat ovat vaihtuneet”, TimoComin Company Spokesman Gunnar Gburek kommentoi vuoden 2017 muuttuneita suhteita.

Seurattavissa oleva hakutrendi sekä rahti- ja kuormatilan suhde näytti olevan edeltävän vuoden samalla ajanjaksolla vielä paljon tasaisempi. TimoComin kuljetusbarometrin mukaan rahti- ja kuormatilakapasiteetin välinen suhde oli 53:47 vuoden 2016 neljännellä vuosineljänneksellä, eli rahtia oli vain hieman enemmän.

 

Mikä on johtanut tähän kehitykseen?

Hyvien suhdanteiden jatkuminen. Saksan talouden kasvu jatkuu täydellä teholla. Saksan taloustutkimuslaitoksen (DIW Berlin) suhdannebarometrin pistemäärä vuoden 2017 neljännellä neljänneksellä on 109,4, mikä osoittaa, että Saksan bruttokansantuote kasvaa keskimääräistä nopeammin. Se johtaa kuljetusmäärien huomattavaan kasvuun. 

Yhä vähemmän kuorma-autonkuljettajia. Saksan huolinta- ja logistiikkaliiton (DSLV) mukaan Saksassa on tällä hetkellä vähintään 45 000 kuorma-autonkuljettajan vaje. Eikä työ houkuttele enää uusia työntekijöitä. Saksan puolustusvoimat ovat tähän mennessä olleet suurin raskaankaluston kuljettajakoulutuskeskus. Puolustusvoimien lakkauttaminen on kuitenkin johtanut siihen, että kuormatilakapasiteeteista on yhä suurempi pula.

Uusi viikkolepoaika. Saksassa viime vuoden keskivaiheilta alkaen kuorma-autonkuljettajat eivät enää saa viettää säännöllistä viikoittaista lepoaikaansa ajoneuvoissaan. Sen sijaan heidän tulee levätä muussa nukkumiseen soveltuvassa paikassa. Se vie enemmän aikaa ja vähentää siten käytettävissä olevaa kuljetuskapasiteettia. 

Gburek näkee kehityksessä kuitenkin myös positiivista: ”Nämä ovat hyviä aikoja rahdinkuljettajille. Ammattia aletaan arvostaa enemmän ja palkka nousee. Kuljettajia aletaan pitää tärkeinä kumppaneina toimitusketjussa, joka varmistaa Saksan hyvinvoinnin ja taloudellisen kehityksen.” 

Riippumattomat kuljetusyritykset voivat jo nyt hakea toimeksiantajia ja varmistaa siten tuottoisimmat toimeksiannot. Lisäksi markkinoille on muodostunut uusi voimasuhde: Kuljetusliikkeet pääsevät irti riippuvuussuhteistaan ja voivat tarjota palveluitaan suoraan markkinoilla tai rahtipörssien kautta. Siitä Gburek on varma. Loppujen lopuksi tällä kehityksellä saattaa olla positiivinen vaikutus koko alalle: ”Kuljetuksista tulee houkuttelevimpia.”

Ylös

Käyttämällä tätä sivustoa hyväksyn evästeiden käytön analysointiin sekä henkilökohtaisen asiasisällön ja mainonnan kohdistamiseen. Lue lisää