Lisää käsittelynopeutta digitaalisilla toimeksiannoilla
Miten Dittrich Eiltransporte hyötyy TIMOCOM-järjestelmästä
”Säästämme toimeksiantojen tekemisessä 60–70 prosenttia työaikaa”
Dittrich on työstänyt viimeksi kuluneen kymmenen vuoden aikana, jonka sen on ollut TIMOCOMin asiakkaana, yli 1 000 kuljetustoimeksiantoa järjestelmän kautta digitaalisesti – ilman faksia ja puhelinta, täysin paperittomasti. Arkityörutiineissaan Dittrich käyttää TIMOCOM-järjestelmää rahtien välittämiseksi rahdinkuljettajille. Lisäksi yritys käyttää Lavid-ohjelmistoratkaisua. Näiden kahden järjestelmän avulla kirjataan omien asiakkaiden kuljetustoimeksiannot. Kun kuljetuksesta ollaan sovittu, tarvitsee enää lisätä rahdinkuljettaja.
Ennen TIMOCOMin digitaalisen toimeksiantoratkaisun käyttöönottoa, kuljetustoimeksianto lähetettiin Lavidin kautta ulkopuolisille rahdinkuljettajille. Järjestelmään integroitujen rahtipörssi- ja toimeksiantojen käsittelysovelluksen avulla kuljetustoimeksiannon välittäminen on kuitenkin nopeutunut. ”Säästämme toimeksiantojen tekemisessä 60–70 prosenttia aikaa”, Dittrichin ajojärjestelijä ja johtaja Oliver Stiller kertoo. ”Käsittelemme kuljetustoimeksiannon täyttämällä tiedot yhteen ainoaan digitaaliseen lomakkeeseen. Sen jälkeen kaikki on heti verkossa. Meillä on nyt aiempaa enemmän aikaa huolehtia siitä, että voimme tarjota asiakkaillemme yksilöllisiä ratkaisuja”, Stiller raportoi.
Dittrich Eiltransporte GmbH
Thomas Dittrich perusti yrityksensä vuonna 1994 neljän ajoneuvon voimin. Nykyään yrityksen asiakaskunta on kansainvälistä, yhteistyökumppaneita on eri puolilla maailmaa ja 230 ajoneuvon myötä yritys on vahva nimi markkinoilla. 25 vakituista työntekijää ja 65 alihankkijaa huolehtivat siitä, että aikataulukriittiset lähetykset toimitetaan perille varmasti ja mahdollisimman nopeasti.
TIMOCOM Challenge -haastekilpailussa yritys tuli toiseksi aktiivisimpien asiakkaiden ryhmässä ja ansaitsi näin henkilökohtaisen perehdytyksen paikan päällä Obermichelbachissa. Tässä yhteydessä kävi selväksi mm. miten kuljetustoimeksiantoa voi käsitellä useampi työntekijä ja miten kuljetustiedustelu-toimintoa voidaan käyttää sähköpostilistan sijaan. Dittrich kyllä jo tiesi tästä mahdollisuudesta, mutta ei ollut vielä toistaiseksi hyödyntänyt sitä. Seuraavaksi tätä testataan muutamilla rahdinkuljettajilla, jotta käytännössä voidaan arvioida mahdollinen lisäarvo. Lähiaikoina ajojärjestelytiimiin tulevalle uudelle kollegalle suositeltiin lämpimästi Update Pool -palvelublogia. Myös muut tiimiin kuuluvat ajojärjestelijät hyödyntävät käyttövinkkejä kehittyäkseen lisää.
Ajojärjestelijöillä oli IT-asiantuntijoille vielä yksi muutostoive: He toivoivat, että TIMOCOM-järjestelmästä lähetettäisiin kuljetustoimeksiannon vastaanottajalle sähköpostiviesti. ”Moni toimeksisaaja ei vielä tunne TIMOCOMin digitaalista toimeksiantojen käsittelyä eikä sen vuoksi tiedä, mistä kuljetustoimeksianto tarkalleen ottaen löytyy”, yksi osallistujista toteaa. Sähköpostiviestissä tulisi olla linkki, jonka kautta toimeksisaaja voi avata toimeksiannon suoraan TIMOCOMin Smart Logistics -järjestelmässä.
Yrityksen historia: pysyvästi menestyskurssilla
Thomas Dittrich perusti yrityksen lähes 25 vuotta sitten Fürthissä – yrityksen, jolla oli neljä ajoneuvoa. Nykyään yrityksen asiakaskunta on kansainvälinen, ja sillä on kumppaneita eri puolilla maailmaa sekä yli 230 ajoneuvoa. 25 vakituista työntekijää ja 65 alihankkijaa pitävät huolen siitä, että kiireellinen rahti on turvallisesti ja mahdollisimman nopeasti perillä – riippumatta siitä, tarvitaanko tavaroille erillinen vartija autokuriiriksi vai täytyykö kiireellistä rahtia kuljettaa vain lyhytkin matka.
Lisätietoja Dittrichistä löytyy osoitteesta eiltransporte-dittrich.de.