01.05.2016

Ajankohtainen teema: Pääseekö Brennerin solasta enää läpi?

Itävalta valmistautuu aloittamaan rajatarkastukset

(1)

Erkrath, Saksa, 01.05.2016 – Tuhansien vuosien ajan Brennerin sola on ollut yksi tärkeimmistä kuljetus- ja kaupankäyntireiteistä pohjoisen ja eteläisen Euroopan välillä. Yhä uudelleen ja uudelleen Alppien läpi menevä sola on ollut merkittävä tekijä poliittisessa ja taloudellisessa kehityksessä. Niin on myös nyt, kun Itävalta valmistautuu ottamaan käyttöön rajatarkastukset Italian rajallaan toukokuun lopussa.

Valmistelut aloitettiin 12. huhtikuuta 2016 suojakaiteiden purkamisella Itävallan ja Italian rajalla. Vuodesta 1998 lähtien Schengen-sopimus on varmistanut liikkumisvapauden ja esteettömät rajanylitykset Euroopan sisällä. Näin ei ole enää: kuun loppuun mennessä rakennetaan katettu tarkastuspiste, jonka tarkoituksena on pidätellä pakolaisia ja estää heitä pääsemästä Itävaltaan.

 

Liikenneruuhkat ja taloudelliset seuraukset ovat aito huolenaihe

Koska Itävallassa verrattuna Sveitsiin on matalat tiemaksut ja polttoainekulut, monet kuljetusalan yritykset suosivat perinteisesti Brennerin moottoritietä. Pelkästään vuonna 2015 2,1 miljoonaa rekkaa ylitti Alpit neljäkaistaisella moottoritiellä, joka tarkoittaa noin 5800 ajoneuvoa per päivä. Koska Itävalta suunnittelee ottavansa käyttöön 30km/h nopeusrajoitukset raja-aseman lähistöllä, sekä yritysten että kuljettajien täytyy varautua ruuhkiin ja pitkiin odotuksiin - vaikka tiellä tulee olemaan kaksi rekkakaistaa. Yksi kaista on tarkoitettu visuaalisia tarkastuksia varten ja toisessa tehdään satunnaisia tarkastuksia kuljettajien ja matkustajien henkilötietojen selvittämiseksi.

 

Joka tapauksessa: Hukattu aika ja seisontakulut tulevat olemaan todellinen ongelma, kun Italian kuljetusreitti numero yksi suljetaan. Etelä-Tirolin Kauppakamari on huolissaan siitä, että ylimääräiset kustannukset siirretään eteenpäin asiakkaalle eli rahtitoimeksiantoja tekeville yrityksille. Se taas puolestaan tarkoittaa sitä, että kuluttajien hinnat tulevat nousemaan.

 

Ratkaisuista keskustellaan

Mahdolliset ratkaisut odotettavissa oleviin ongelmiin solan alueella ovat monimuotoisia aina raideliikenteen lisäämisestä tarkastussinetteihin rekoissa ja joustaviin ajo- sekä lepoaikoihin kuljettajille rajatarkastuksen aikana.

 

Raideliikenteen lisäämiseksi aikataulut täytyisi tehdä uudelleen, jolloin tavoitteena olisi luoda kannattava vaihtoehto maantieliikenteelle. Tarkastussinetit, jotka paikallaan ollessaan osoittavat, että rekkaa ei ole avattu lastaamisen jälkeen täytyisi järjestää ja ottaa käyttöön yksityisen sektorin toimesta. Tällä hetkellä päätöksiä ei ole vielä tehty näiden ehdotusten suhteen.

 

Ajo- ja taukoaikojen helpotuksia ei kuitenkaan pidetä käytännöllisinä, joten ne eivät näytä olevan ajankohtaisten keskustelujen aiheina. Turvallisuusriskiä pidetään liian suurena, vaikka sääntöjä kevennettäisiin vain osittain ottamalla poikkeussääntö käyttöön Brennerin solan osalta.

 

Toteutuskelpoiset ratkaisut: Ylimääräisen aikahukan määritteleminen

Astag (Sveitsin hyötyajoneuvojen liitto) ei kuitenkaan odota ylimääräistä liikennettä Gotthardin tai San Bernardinon reiteille. Näiden vaihtoehtoisten reittien käyttäminen ei nimittäin säästä aikaa eikä kuljetuskuluja. Se tosiasia, että tiemaksut ja polttoaineen hinnat ovat huomattavasti korkeammat Sveitsissä kuin Italiassa ja Itävallassa on merkittävä tekijä.

 

Loppujen lopuksi, olettaen että mitään muuta toteutuskelpoista ratkaisua ei löydy, ainoa vaihtoehto on varautua siihen, että matkat kestävät pidempään ja seisontakustannukset tulevat nousemaan. Totta kai viime kädessä kuluttaja joutuu maksamaan lisäkustannukset, puhumattakaan kuljettajista, joiden ajoajaksi lasketaan myös koko hidas rajanylitys. Pysymme kuitenkin toiveikkaina siitä, että rajatarkastukset ovat pelkkä uhkaus Itävallasta Brysselin suuntaan, tarkoituksenaan nopeuttaa päätöksiä koskien pakolaisten kohtelua ja käsittelyä Euroopassa.

Lataa lehdistötiedote
Ylös